Magiczne „oczko”

Zielone, czarne czy białe? Oczko w akumulatorze informuje kierowcę o tym, czy akumulator jest dobrze naładowany, czy też jest rozładowany i wymaga zastosowania prostownika albo ładowarki mikroprocesorowej. Jak działa oczko w akumulatorze bezobsługowym?

Fot. https://www.fivestar.pl/

Zielone oczko? Można jechać! Mamy naładowany akumulator! Czarne oczko? Mogą być problemy z uruchomieniem silnika. Trzeba koniecznie przeprowadzić ładowanie rozładowanego akumulatora. Białe? Jest bardzo źle, trzeba uzupełnić poziom elektrolitu. Może akumulator jest nieszczelny?

Magiczne oczko to element wyposażenia, którym może poszczycić się akumulator bezobsługowy. Oczko znajduje się na górnej części jego obudowy. Może się wydawać, że jest tam mała dioda, która zmienia kolor w zależności od stopnia naładowania akumulatora. Ale nie. Nie jest to dioda. To oczko. Zasady jego działania są bardzo proste. Warto je poznać. Na początek musimy wiedzieć, czym charakteryzuje się akumulator bezobsługowy.

Akumulator bezobsługowy – po czym go rozpoznać?

Akumulator bezobsługowy nie wymaga uzupełniania poziomu elektrolitu – przez okres do 5 lat. Ponieważ w polskich warunkach klimatycznych średnia długość życia akumulatora wynosi od 4 do 6 lat, to można przyjąć, że akumulator bezobsługowy nigdy nie wymaga uzupełniania poziomu elektrolitu. W przypadku akumulatora kwasowo – ołowiowego napięcie ładowania (przez alternator i regulator napięcia) nie może wynosić więcej, niż 14,4 V, a temperatura zewnętrzna nie może być wyższa niż 45 st. Celsjusza. Wiele akumulatorów bezobsługowych ma również magiczne oczka.

Akumulator bezobsługowy to najlepsze, najwygodniejsze i najbezpieczniejsze rozwiązanie. Nie trzeba uzupełniać w nim poziomu elektrolitu.

Magiczne oczko w akumulatorze – jak działa?

Każdy akumulator zawiera elektrolit. To 40% wodny roztwór kwasu siarkowego. W elektrolicie zanurzone są płyty dodatnie i ujemne. Gęstość elektrolitu zmienia się wraz ze stopniem naładowania akumulatora.

Przy temperaturze zewnętrznej 25 st. Celsjusza gęstość elektrolitu wygląda następująco:

  • Przy akumulatorze naładowanym w 100% – 1,28 g/cm3
  • Przy akumulatorze naładowanym w 75% – 1,24 g/cm3
  • Przy akumulatorze naładowanym w 50% – 1,19 g/cm3
  • Przy akumulatorze naładowanym w 25% – 1,14 g/cm3
  • Przy akumulatorze całkowicie rozładowanym – 1,10 g/cm3
Aerometr
Aerometr

Do pomiaru gęstości cieczy służy przyrząd, zwany areometrem. Areometr to proste urządzenie pomiarowe. Urządzenie działa w oparciu o pomiar siły wyporu. To siła, działająca na ciało zanurzone w płynie, w obecności ciążenia. Działanie siły wyporu opisuje prawo Archimedesa. W areometrze siła wyporu działa na zanurzone w nim ciało stałe.

Jak zbudowane jest magiczne oczko?

To prosty areometr, składający się z odpowiednio wyprofilowanej rurki, zielonej kuleczki z tworzywa (to ciało stałe, na które działa siła wyporu elektrolitu) oraz pryzmatu, zamontowanego w górnej części pokrywy akumulatora. Pryzmat, zamontowany w górnej części akumulatora to okrągły element z tworzywa sztucznego, składający się z płaskich, przezroczystych ścian. Jego zadaniem jest zmiana kierunku biegu fal świetlnych. To pryzmat odpowiada za to, że na górnej części obudowy akumulatora widoczne jest zielony, czarny albo biały kolor, przypominający świecącą diodę LED.

Jak działa magiczne oczko?

  • Jeśli gęstość elektrolitu jest niska, kuleczka opada na dno. Mała gęstość elektrolitu oznacza, że akumulator jest rozładowany. Pryzmat jest czarny.
  • Jeśli gęstość elektrolitu jest wysoka, kuleczka unosi się do góry. Duża gęstość elektrolitu oznacza, że akumulator jest naładowany. Pryzmat jest zielony.

Źródło: https://www.fivestar.pl/baza-wiedzy/porady/zasada-dzialania-magicznego-oczka-w-akumulatorze